Rabu, 29 Oktober 2014

R E F R E S H

Assalamualaikum

Delete Blog
Dah lama blog tak update, banyak kali jugak aku sign in, then beberapa minit lepas tu aku sign out balik. Tak tahu kemana perginya idea-idea aku. Tangan seakan kaku pulak. Banyak kali jugak aku fikir nak delete blog. Tapi hari ni, aku decided nak teruskan berblog, sayang lah nak berhenti separuh jalan. Since 2009 aku aktif berblog takkan nak stop sampai sini. Untuk bagi semangat, aku baca balik entry-entry lama aku (kecuali entry 200-2010 sebab aku dah delete, entry zaman-zaman aku free hair dulu). 

Stress
Buat masa sekarang ni, mood aku kelaut sangat, cepat nak marah, moody, cepat terasa, cepat nak menangis. Mungkin aku dalam proses nak menerima keadaan sekeliling dan cara hidup yang baru dan mungkin banyak sangat perkara yang buat aku stress sekarang ni. ##debush

Baby Qaireena
Macam yang korang tahu, Pn. Supik dah selamat melahirkan baby girl. Dhia Qaireena yang sangat comel, pengarang jantung mama dan babah. Alhamdulillah, semoga Qaireena membesar dengan sihat dan menjadi anak yang solehah. Amin. Tak sabar nak tunggu Pn. Supik balik KL, dah mengidam sangat nak jumpe baby. Hari-hari duk whassap mintak gambar baby. (banyak sangat tertumpahnya kasih sayang kat baby ni)...

Kursus DMFK
2-3 minggu lepas aku ade join kursus dengan Dr. Fadzilah Kamsah. Tajuknya Pengurusan Stress. Input nya sangat menarik dan dapat membantu aku detoks hati sendiri. Jom kita kongsi sedikit ilmu untuk manfaat bersama.

Strategi Menangani Stress 

1. Hati dan niat murni

2. Minda yang positif
    -Jangan suka labelkan orang
    -Jangan berprasangka buruk pada orang

3. Audit dalaman
    -usaha & tindakan cemerlang
    -audit cara pemakanan (satu hari satu protein)
    - makan malam sebelum maghrib

4. Ibadah dan doa
   - solat taubat dan witir setiap hari
   - Al-Quran dan zikir

5. Hubungan yang cemerlang
   - Doakan kawan, guru-guru, jiran-jiran, ahli keluarga
   - Maafkan semua orang sebelum tidur
   - Bantu kawan, didik dan pesan

6. Penampilan anggun
   - Tuhan itu cantik, dan Tuhan suka yang cantik-cantik

7. Ada guru ada mentor

8. Budaya diri dan kerja yang hebat
   - Masuk rumah kaki kanan, baca basmallah, suh Al-Ikhlas dan beri salam
   - Tidur mengiring ke kanan
   - Masuk toilet kaki kiri
   - Mandi dari bawah (kaki)
   - Solat taubat dan witir
   - Sarapan dengan makan buah (seeloknya pisang)


* Kita tidak boleh benci orang kita cuma boleh benci perbuatannya sahaja.


Love,
DHHassan














5 ulasan:

Farah Waheda Wahid berkata...

selamat kembali berblog...

Mrs. Syahafizie berkata...

tula..aku pom da x aktif sgt...tp bila asyik duk baca blog2 org,, tergerak ati nk main taip2..insha allah nk bt come back la,,,huhuhu

She's DHHassan berkata...

farah : tenkiu darl
Mek Nor : i'm waiting.... rindu nak bace blog korang mcm dulu, eda, nana n adah pon dah x update

Mrs. Syahafizie berkata...

selalu2 la tgk blog aku pas nie..hohoho

amalina berkata...

Ctiey: aku ade update jgk la. Tp xde la senyap tros cm dlu. Skng baru ade idea nk bercerita. Hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...